Νέα έρευνα αποκαλύπτει, ότι στο 60% των παιδιών που παρουσιάζονται ως «κακοί μαθητές» φαίνεται να υπάρχει άμεση σχέση με προβλήματα όρασης. Μέσα σε αυτό το ποσοστό συμπεριλαμβάνονται και οι μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς.
Η καλή όραση είναι ο βασικότερος παράγοντας για ένα μαθητή να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες μιας σχολικής χρονιάς. Το διάβασμα βιβλίων, οι γραπτές εργασίες, το μάθημα στον πίνακα και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές αποτελούν μια αληθινά δύσκολη και επίπονη πρόκληση για τα μάτια. Προβλήματα όρασης δημιουργούν επιπρόσθετη καταπόνηση που επιδρά όχι μόνο σε μαθησιακό επίπεδο αλλά ταυτόχρονα στον κοινωνικό και ψυχολογικό τους κόσμο.
Είναι κατανοητό πως ένα παιδί που «δεν τα παίρνει εύκολα» αισθάνεται μειονεκτικά έναντι των άλλων παιδιών, στοχοποιείται, αντιδρά και αυτό δημιουργεί πολλές από τις «συμπεριφορές» που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο της έρευνας είναι αυτό της απουσίας πρόληψης από τους γονιούς. Εδώ έχουμε 1 στους 4 γονείς να μη δίνει την απαραίτητη σημασία ή να μη ξέρει να αναγνωρίζει τα σημάδια που δείχνουν πως το παιδί του πιθανόν να αντιμετωπίζει προβλήματα όρασης.
Στο θέμα της πρόληψης οι οφθαλμίατροι και οπτομέτρες είναι απόλυτοι. Κανένα παιδί δε πρέπει να ξεκινά τη νέα σχολική χρονιά αν πριν δεν έχει λάβει τεστ οράσεως. Τα παιδιά που έχουν ήδη διαγνωστεί με κάποιο πρόβλημα όρασης και τα παιδιά μέχρι 7 χρονών θα πρέπει να εξετάζονται κάθε 6 μήνες για σωστή παρακολούθηση της εξέλιξης της όρασής τους.
Εδώ κάποια από τα βασικά σημάδια που κάθε γονιός θα πρέπει να παρατηρήσει στο παιδί του και συγκεκριμένα εάν:
- Γέρνει το κεφάλι του ή κλείνει ελαφρώς το ένα του μάτι
- Τρίβει συχνά τα μάτια του
- Είναι πολύ κοντά στην τηλεόραση, στο βιβλίο ή στο τάμπλετ
- Βρίσκει δικαιολογίες για να μη διαβάσει ή να μη πάει σχολείο