Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης
Στις δυτικές κοινωνίες οι ρόλοι των δύο φύλων ήταν ανέκαθεν αυστηροί και οριοθετημένοι.
Οι άντρες μπορούσαν να ζήσουν τη ζωή τους με όποιο τρόπο επιθυμούσαν και οι γυναίκες όφειλαν να συμμορφώνονται στους κοινωνικούς κανόνες και στα στερεότυπα.
Το χάσμα στην εποχή μας μειώθηκε, αλλά οι διακρίσεις εξακολουθούν να υφίστανται.
Η ταινία της Θία Σάροκ καταπιάνεται με τις εξωτερικές πιέσεις που υφίσταται μια γυναίκα που κουβαλάει όλα τα «κακά του κόσμου».
Η Ρόουζ (Τζέσι Μπάκλεϊ) μεγαλώνει μόνη ένα κορίτσι, έχει εραστή, είναι ανεξάρτητη, της αρέσουν τα μπαρ, είναι αθυρόστομη, είναι και μετανάστρια.
Από την Ιρλανδία μετακόμισε στην βρετανική κομητεία του Σάσσεξ.
Βρισκόμαστε στο 1922.
Ένα σκάνδαλο συγκλονίζει την κοινότητα, με μια θεοσεβούμενη γυναίκα, την Έντιθ (Ολίβια Κόλμαν) που ζει με τον δεσποτικό πατέρα της (Τίμοθι Σπολ), να λαμβάνει γράμματα γεμάτα βωμολοχίες.
Χωρίς δεύτερη σκέψη και αποδείξεις, η Ρόουζ κατηγορείται και οδηγείται στη φυλακή.
Μονάχα μία αστυνομικός ινδικής καταγωγής αμφισβητεί την ενοχή της.
Εν αντιθέσει με την ταινία «Little Women», όπου οι τέσσερις αδερφές αντιμετωπίζουν τις ίδιες προκλήσεις στο δρόμο προς την ενηλικίωση, η Θία Σάροκ μετασχηματίζει την καθιερωμένη νόρμα ότι μόνο οι άντρες εκφράζουν τον μισογυνισμό, τις καθιερωμένες αξίες και τα πρότυπα αλλά μπορεί να τις εκφράσουν και γυναίκες που γαλουχήθηκαν από την πατριαρχία και είτε από αδυναμία την αποδέχτηκαν είτε ενδόμυχα κυριαρχεί η ζήλια για όσες γυναίκες επιδιώκουν την πραγμάτωση των ονείρων τους.
Οι εκφράσεις της Ολίβια Κόλμαν και το παιχνίδι με τη γλώσσα του σώματος της, απέδειξαν ότι κάποιες φορές είναι σκληρό να έρχεται κανείς πρόσωπο με πρόσωπο με έναν τρόπο ζωής που θα επιθυμούσε αλλά αδυνατεί να πορευτεί και αντί να επικροτεί όσους το πέτυχαν, να τους λοιδορεί.
Η ταινία έχει τα χαρακτηριστικά μιας ηθογραφίας όπου οι συναισθηματικές εκφράσεις υπερβολικά τονίζονται – όπως συνήθως συμβαίνει στο θέατρο αλλά δεν ενδείκνυται για το σινεμά – τα ντεσιμπέλ του μοτίβου ομιλίας είναι υψηλά και το στιλ υποκριτικής των ηθοποιών είναι υπερεκφραστικό, με αποτέλεσμα η συναισθηματική τους κατάσταση να μην αναδεικνύεται, χαρακτηριστικό παράδειγμα η ερμηνεία του Τίμοθι Σπολ.
Η ταινία “Μικρά Πρόστυχα Γράμματα” προβάλλεται από την Πέμπτη 27/6 στους κινηματογράφους.