Ο κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Έχει ευρεία γνώση της δυναμικής του τομέα των μεταφορών, μέσα από την ενεργό συμμετοχή του για περισσότερα από 12 έτη, ως μηχανικός, ερευνητής, σύμβουλος συγκοινωνιολόγος, εκπρόσωπος επιστημονικών φορέων και σύμβουλος της Πολιτείας. Στο πλαίσιο της ερευνητικής του διαδρομής έχει συμμετάσχει σε 21 ερευνητικά έργα, έχουν δημoσιευθεί 23 εργασίες του σε επιστημονικά περιοδικά και 82 εργασίες έχουν αναπτυχθεί σε συνέδρια. Οι τομείς ειδίκευσής του είναι η οδική ασφάλεια, ο βιώσιμος συγκοινωνιακός σχεδιασμός, η οδοποιία και τα ευφυή συστήματα στις μεταφορές.
Όπως εξαρχής ξεκαθάρισε στο ΔΣ Ηλιούπολης προσήλθε ως κάτοικος της πόλης, «με την καρδιά του» και όχι για “να πάρει κάποια δουλειά» και κατά την εισήγησή του, υποστήριξε ότι σύμφωνα με τις σύγχρονες εκτιμήσεις και μελέτες:
- Η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα διαρκώς χειροτερεύει και δεν είναι τυχαίο ότι παρατηρούνται τόσα ατυχήματα γενικά και στον κόμβο αυτό.
- Την δεκαετία 2011-2020 παρατηρήθηκε μεγάλη βελτίωση στην οδική ασφάλεια, που όπως αποδείχθηκε δεν οφειλόταν στην οδική συμπεριφορά, αλλά στην οικονομική και την υγειονομική κρίση, επειδή μειώθηκαν κατά πολύ τα οχήματα και τα διανυόμενα χιλιόμετρα.
Μετά το 2020 που έχει επανέλθει η κυκλοφορία έχουν αυξηθεί οι δείκτες και των νεκρών, των τραυματιών και των ατυχημάτων σε όλη την Ελλάδα και έχουν ως κύριες αιτίες:
- Την οδήγηση με υψηλές ταχύτητες.
- Τα υψηλά ποσοστά κυκλοφορίας μοτοσυκλετιστών που έχουμε στην Ελλάδα και που συχνά εμπλέκονται σε ατυχήματα.
- Τα μικρά ποσοστά χρήσης ζώνης και κράνους.
- Την ανοργάνωτη κυκλοφορία και το σύνθετο οδικό περιβάλλον και τέλος
- Τη γενικευμένη επιθετική οδήγηση.
Όλοι οι παραπάνω παράγοντες συνυπάρχουν σ’ αυτό τον κόμβο, που περιλαμβάνει 10 διαφορετικές κινήσεις και 8 εμπλοκές, με «εμπλοκή» να ορίζεται μια κίνηση οχήματος που τέμνεται από κίνηση άλλου οχήματος.
Το πρόβλημα του κόμβου αυτού είναι πάρα πολύ σύνθετο, γιατί:
- Δεν έχει κατάλληλη οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση
- Δεν είναι ξεκάθαρες οι ροές και οι κινήσεις των οχημάτων.
- Όταν αυτό το πολύπλοκο και ασαφές οδικό περιβάλλον συνδυάζεται με την επιθετική συμπεριφορά και την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, έχουμε αυτό το κοκτέιλ που οδηγεί σε οδικά ατυχήματα
Οι προτάσεις του κ. Παπαντωνίου:
- Εντατικοποίηση της αστυνόμευσης με την τοποθέτηση μιας έξυπνης κάμερας από τις 350 που έχει προμηθευτεί η Περιφέρεια Αττικής, ή οποία θα καταγράφει αυτόματα την παραβίαση του σηματοδότη και θα κόβει κλήσεις, όπως ήδη έχει γίνει σε έναν κόμβο στην παραλιακή.
- Να αυξηθεί από το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας κατά κάποια δευτερόλεπτα ο νεκρός χρόνος στα φανάρια, με επιπλέον χρόνο 2-3 δευτερολέπτων στο κόκκινο, ώστε να αποφεύγεται η παραβίαση τα πρώτα δευτερόλεπτα του κόκκινου γιατί τότε γίνονται τα ατυχήματα συνήθως.
- Να εξεταστεί το να απαγορευτούν κάποιες κινήσεις, φυσικά μετά από κάποια μελέτη, που θα εξετάσει φόρτους κυκλοφορίας και ίσως να αλλάξουν κάποιες ροές.
- Να γίνει άμεσα διαγράμμιση σε όλο τον κόμβο όχι μόνο στις διαβάσεις αλλά και με βέλη που θα δείχνουν τις ροές κυκλοφορίας. Δεν θα λύσει το πρόβλημα αλλά θα ξεκαθαρίσει λίγο το οδικό περιβάλλον.
Μια ακραία πρόταση για να μηδενιστούν τα ατυχήματα είναι να αποκλειστεί στην Ηρώων Πολυτεχνείου η ευθεία πορεία προς την κεντρική πλατεία και η υποχρεωτική πορεία προς την Πεντάρη. Φυσικά αυτό μπορεί να «γεμίσει» αυτοκίνητα την Ηρώων Πολυτεχνείου και να την κάνει αδιάβατη.
Θα μπορούσε να υπάρχει, στην πορεία από την Αργυρούπολη στην Ηρώων Πολυτεχνείου δεξιά προς την Πεντάρη, φανάρι με παλλόμενο πορτοκαλί και άλλες επιμέρους λύσεις-προτάσεις.
Για όλα αυτά όμως πρέπει να γίνει μελέτη, αφού προηγηθεί καταγραφή του φόρτου κυκλοφορίας, κλπ, γιατί το ζητούμενο είναι να λυθεί το πρόβλημα αλλά να λειτουργήσει και η πόλη.
Η παρέμβαση του κ. Παπαντωνίου ήταν πολύ χρήσιμη, ο ίδιος προσφέρθηκε να βοηθήσει και στο μέλλον με κάθε τρόπο τον Δήμο και όλοι τον ευχαρίστησαν για την παρουσία του στο ΔΣ.
Ως τοπικό site έχουμε επανειλημμένα ασχοληθεί με το θέμα, κάνοντας και κάποιες προτάσεις που διαπιστώσαμε ότι είναι στην ίδια κατεύθυνση για την επίλυση του θέματος.
Μπορείτε να δείτε ΕΔΩ ένα πρόσφατο άρθρο μας, από τα ήδη δημοσιευμένα.