Αναζωπυρώθηκε εσχάτως, με αφορμή τις ανάγκες της ακήρυχτης προεκλογικής προσπάθειας της Νέας Δημοκρατίας η ιδέα της αστικής σήραγγας της Ηλιούπολης, γιατί περί ιδέας πρόκειται.
Έχει σημασία μια μικρή αναδρομή σε σημαντικούς σταθμούς των έργων διευκόλυνσης της κυκλοφορίας στο Αττικό Πεδίο!
Το 1981 επί πρωθυπουργίας Γεωργίου Ράλλη και Δημάρχου Ηλιούπολης του Δημήτρη Κιντή ολοκληρώθηκε το έργο διασύνδεσης της Κατεχάκη στην περιοχή Ελληνορώσων με την Αλίμου μέσω της Ελευθερίου Βενιζέλου, πρώην ΝΑΤΟ, στην Ηλιούπολη!
Κατεχάκη – Αλίμου την ξέρει ο κόσμος με λίγους να την ξέρουν ως Παναγιώτη Κανελλόπουλου!
Η «διχοτόμηση» της Ηλιούπολης έγινε πραγματικότητα παρά τις διαμαρτυρίες, παραστάσεις, ψηφίσματα, επισημάνσεις των κινδύνων, ακόμα και καθιστικές διαμαρτυρίες στο ύψος του Καρέα, ο δρόμος άνοιξε μπροστά στη μεγάλη κυκλοφοριακή πίεση στο ευρύτερο πολεοδομικό της Αθήνας!
Η Ηλιούπολη, τότε το 1981, προστέθηκε σε μια πλειάδα προαστείων-πόλεων της Αττικής που είναι «διχοτομημένες» από λεωφόρους υπερτοπικής κυκλοφορίας!
Το 2003 ολοκληρώθηκε και η περιφερειακή Υμηττού που συνδέθηκε με την λειτουργούσα Κατεχάκη -Αλίμου!
Ποιος δεν θυμάται εκείνη την πανηγυρική σύνδεση με το επίσης νέο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και την απ’ ευθείας τηλεοπτική μετάδοση εν όψει των Ολυμπιακών αγώνων του 2004.
Χιλιάδες αυτοκίνητα ξεχύθηκαν στην περιφερειακή Υμηττού προς αεροδρόμιο με τον Λαλιώτη και τον Σημίτη να παραδίδουν στο κοινό δύο εμβληματικά έργα που άλλαξαν τις συνθήκες κυκλοφορίας στο λεκανοπέδιο!
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες τελειώσανε, η Περιφερειακή Υμηττού και η Κατεχάκη-Αλίμου διευκολύνανε καθοριστικά τη κυκλοφορία και οι συζητήσεις για την ολοκλήρωση της περιφερειακής Υμηττού ανακινήθηκαν από το Γιώργο Σουφλιά το 2008 και έφεραν στην επιφάνεια την υποχρέωση των επηρεαζόμενων Δήμων να πάρουν θέση!
Αξίζει να αναφερθεί πως μια σημαντική παράμετρος που επηρέασε τις συζητήσεις ήταν και η πλήρης εγκατάλειψη του εξαγγελθέντος από το Σημίτη μετατροπής του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού σε πρωτοποριακό Πάρκο.
Η κυβέρνηση Καραμανλή κατάργησε τα σχέδια Σημίτη, προώθησε και έβαλε τις βάσεις για αξιοποίηση του Ελληνικού σε αυτό που σήμερα βλέπουμε!
Το έργο αξιοποίησης του Ελληνικού επηρέασε σημαντικά τη διαμόρφωση εναλλακτικών προτάσεων για την ολοκλήρωση της Περιφερειακής Υμηττού, τουλάχιστον ως προς την «επιχειρηματολογία»!
Η πρόταση του πολεοδόμου συντοπίτη Πάνου Τότσικα να συνδεθεί η Περιφερειακή Υμηττού με την Βουλιαγμένης με σήραγγα κάτω από την Ηλιούπολη, προκειμένου να προστατευτεί το φυσικό περιβάλλον από τυχόν επέκταση της περιφερειακής στις υπώρειες του Υμηττού, άρχισε να γίνεται αποδεκτή από όλο και περισσότερες πολιτικές δυνάμεις της πόλης.
Η κυβέρνηση Καραμανλή με τον Γιώργο Σουφλιά, έχοντας τα μηνύματα για την επερχόμενη κρίση, δεν προχώρησε τις συζητήσεις και το θέμα «πάγωσε»!
Το πάγωμα των συζητήσεων από την κυβέρνηση, επέτρεψε στις τοπικές πολιτικές δυνάμεις της Ηλιούπολης να «συντηρούν» ένα διάλογο για εσωτερική πολιτική κατανάλωση, μιας και σε κεντρικό επίπεδο άλλες ήταν οι προτεραιότητες.
Το 2016 προέκυψε το περίφημο «Πακέτο Γιούνκερ» που πριν το δούμε, έσπευσαν τοπικοί πολιτικοί παράγοντες να το αξιοποιήσουν – «εργαλειοποιήσουν» προς ίδιον και δη πρόσκαιρον πολιτικό όφελος, εντάσσοντας σ΄ αυτό το έργο της σήραγγας !
Μόνο εγκαίνια δεν κάνανε !
Φευ, «άνθρακες ο θησαυρός»!
Νά ’μαστε λοιπόν το 2025 στη ΔΕΘ να ανακινείται το θέμα για καθαρά προεκλογικές ανάγκες της κυβέρνησης Μητσοτάκη, όχι γιατί έχει αποφασίσει κάτι, αλλά για το πως θα διαχειριστεί το θέμα από την υποβόσκουσα τοπική πολιτική εκμετάλλευση του!
Αποτέλεσμα, το 2025 που ανακινείται το θέμα, αναζητείται μια κάποια μελέτη που όλο και γίνεται, αλλά μένει ασαφές από ποιόν, για ποιόν και αν γίνεται τελικά!
Ενδιαφέρον είναι πως όλες οι πολιτικές δυνάμεις της Ηλιούπολης σε μια πρωτοφανή ενότητα εμφανίζονται όλες «ομονοούσες» στη λύση της σήραγγας, μην έχοντας καμιά μελέτη στα χέρια τους που να απαντάει σε μια σειρά ερωτημάτων που ενδιαφέρουν τους Ηλιουπολίτες, όπως για παράδειγμα:
- Οι Ηλιουπολίτες για να κατευθυνθούν προς την λειτουργούσα Περιφερειακή Υμηττού θα κατεβαίνουν στην Βουλιαγμένης για να μπουν στη σήραγγα και δια της σήραγγας στην περιφερειακή;
- Ο Ηλιουπολίτης της Αγίας Μαρίνας που επιστρέφει από την Ραφήνα ή το αεροδρόμιο θα βγαίνει στη Λ. Βουλιαγμένης και θα ανεβαίνει στην Αγία Μαρίνα;
- Σχεδόν 50 χρόνια τώρα, η περιφερειακή λεωφόρος έχει δημιουργήσει μια οικονομία, και Ηλιουπολίτικων συμφερόντων, που στηρίζεται στην υπερτοπική κίνηση, όπως άλλωστε σε πλήθος ανάλογων λεωφόρων στη Αττική.
Τι θα γίνει με όλες αυτές τις οικονομικές μονάδες; - Η λύση της σήραγγας θα βοηθήσει στο «άνοιγμα» της πόλης και στη προσέλκυση επισκεπτών- πελατών ή θα συμβάλει σε παραπέρα απομονωτισμό και περιθωριοποίηση της;
Το θέμα είναι πολύ μεγάλο και εκτός από τις τεχνικές μελέτες που δεν έγιναν και η ευθύνη αναζητιέται στη κυβέρνηση, δεν έγιναν όμως και μελέτες που να εντοπίζουν σημαντικές ή λιγότερο σημαντικές επιπτώσεις που αφορούν τους Ηλιουπολίτες και αυτό είναι σημαντική «παθογενής» παράλειψη των Δημοτικών αρχών της Ηλιούπολης!
Γιώργος Μπαλτάς
Ηλιούπολη 17 Σεπτεμβρίου 2025