Κείμενο άποψης του Θάνου Κατσώνη
Χαζεύεις στο Facebook και βλέπεις κάποιο προϊόν που σου τραβάει την προσοχή.
Μπαίνεις στη σελίδα ή στο e-shop, διαβάζεις τις λεπτομέρειες, τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, την τιμή του και αν σου κάνει, το επιλέγεις “στο καλάθι” σου, το πληρώνεις ηλεκτρονικά και περιμένεις να στο φέρουν στην πόρτα σου.
Αυτή δεν είναι σήμερα η τυπική αγοραστική συμπεριφορά του μέσου Έλληνα και ιδιαίτερα του νέου, που τείνει να κυριαρχήσει;
Νοιάζεται κανείς αν η επιχείρηση είναι στην πόλη του;
Προφανώς και όχι!
Σε μια αγορά που έχει καταλήξει να είναι παγκόσμια, με τεράστιες εταιρείες να εξυπηρετούν μέχρι και το τελευταίο χωριό της κάθε χώρας, από μια μεγάλη αποθήκη στην Ευρώπη ή ακόμα πιο μακριά, εμείς εδώ στην Ηλιούπολη “διυλίζουμε τον κώνωπα και καταπίνουμε την κάμηλον”…
Προσπαθούμε να προστατεύσουμε κάτι που δεν είναι δυνατόν να προστατευθεί και δίνουμε “μάχες χαρακωμάτων” για κάτι που έχει ήδη χαθεί…
Δικαίως αντιδρά ο Εμπορικός Σύλλογος Ηλιούπολης με την ηχηρή παραίτηση του ΔΣ, στην πρακτική του Δημάρχου Ηλιούπολης να αγνοεί τον Σύλλογο στους σχεδιασμούς που αφορούν και επηρεάζουν την τοπική αγορά.
Είναι δεδομένο ότι η πρόταση του Δήμου, για διοργάνωση από τους εθνοτοπικούς συλλόγους της Ηλιούπολης ολιγοήμερου φεστιβάλ τοπικών προϊόντων, έχει δομικά μειονεκτήματα, που αφήνουν περιθώριο για σκέψεις, διόλου τιμητικές για τον θεσμό της τοπικής αυτοδιοίκησης, αφού προβλέπει πρόσκληση επιχειρήσεων από τις περιοχές καταγωγής των συλλόγων, που θα πληρώσουν τον χώρο που θα καταλάβουν, θα πωλούν τοπικά προϊόντα και στο τέλος θα δώσουν «μερτικό» από τα κέρδη τους, ως ενίσχυση στους αντίστοιχους συλλόγους που τους έφεραν.
Και μόνο αυτή η “κεντρική ιδέα”, που εμπεριέχει μια “αγοραία” αντίληψη, με αδιαφανείς διαδικασίες και επιλήψιμες γκρι συναλλαγές, αρκεί για την απόρριψή της!
Από την άλλη πλευρά τέτοιες εκδηλώσεις-παζάρια διοργανώνονται χρόνια τώρα, σε όλη την Ελλάδα, στο κέντρο της Αθήνας, στο Μετρό και φαίνονται κάπως υπερβολικές και φοβικές οι ανησυχίες ότι θα “καταστραφούν οι τοπικές επιχειρήσεις από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, κλπ”.
Μα στο καπιταλισμό ζούμε, σε συνθήκες “ελεύθερης αγοράς”…
Ο κόσμος ολόκληρος προχωράει κι εμείς βάζουμε “υποχρεωτικό γεωγραφικό προσδιορισμό-περιορισμό”…
Αρνήθηκε μήπως κάποια επιχείρηση της Ηλιούπολης να πουλήσει το προϊόν της σε πελάτη που έρχεται από άλλη συνοικία;
Γιατί να μην καταργήσουμε και τις παγιωμένες στο λαό θρησκευτικές-εμπορικές πανηγύρεις ή ακόμη τις λαϊκές και τη βιολογική αγορά;
Κι αυτές “στερούν” πωλήσεις από τα μαγαζιά της πόλης…
Κάποτε πρέπει όλοι να κοιτάξουμε μπροστά και να συνειδητοποιήσουμε, ότι μέσα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και περιμένοντας δυσοίωνες εξελίξεις, με τα Mall και το “Ελληνικό” να μας περικυκλώνουν, η ποιότητα εξυπηρέτησης και προϊόντων, οι “τίμιες” τιμές και η έξυπνη επικοινωνιακή προώθηση της επιχείρησης είναι τα μοναδικά κριτήρια, για να την επιλέξουν οι δυνητικοί πελάτες της – Ηλιουπολίτες ή μη – και όχι οι περιορισμοί…
Θάνος Κατσώνης
Ηλιούπολη 17 Απριλίου 2024