Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
No menu items!

ΑρχικήΗΛΙΟΥΠΟΛΗΑπόψειςΗ "Βαλιντέ Σουλτάνα" στην Οθωμανική Αυτοκρατορία

Η “Βαλιντέ Σουλτάνα” στην Οθωμανική Αυτοκρατορία

Η “Βαλιντέ Σουλτάν“, δηλαδή “η Μητέρα του Σουλτάνου“, ήταν ακριβώς αυτό που λέει η έκφραση, η μητέρα του εν ενεργεία Σουλτάνου που μεταφράζεται ως “Σουλτανομήτωρ” ή επί το ελληνικότερο “Βασιλομήτωρ“.
Η θέση της Βαλιντέ Σουλτάνας ήταν ίσως η σημαντικότερη θέση μετά τον ίδιο το σουλτάνο, στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και στην ιστορία της υπήρξαν πολλές περιπτώσεις, που σουλτάνες δέσποζαν της βασιλείας των γιών τους, ιδίως όταν στον θρόνο υπήρχαν ανήλικοι ή μη ικανοί σουλτάνοι, κερδίζοντας εκ των πραγμάτων έναν πανίσχυρο πολιτικό ρόλο.
Σε πολλές περιπτώσεις η “Βαλιντέ Σουλτάνα” πρωταγωνιστούσε σε ίντριγκες και αιματοχυσίες, καθορίζοντας τις τύχες ανθρώπων, φίλων και εχθρών, με την φανερή ή καλυμμένη επιρροή της στην Αυλή.
Στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, βασίλευε η βία και η ισχύς και όλα αυτά τα φαινόμενα, ταίριαζαν γάντι με την σκληρότητα της εποχής.
Η πρώτη Βαλιντέ Σουλτάνα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ήταν η Αϊσέ Χαφσά Σουλτάν, πρώτη σύζυγος του σουλτάνου Σελίμ Α΄ και μητέρα του Σουλεϊμάν Α’ του Μεγαλοπρεπούς, που από την ενθρόνιση του γιου της ήταν η δεύτερη σε κυριαρχία προσωπικότητα στην Οθωμανική αυλή, ως συν-αντιβασιλέας του γιου της.

Στην Ελλάδα θυμηθήκαμε αυτές τις λεπτομέρειες με την τηλεοπτική τουρκική σαπουνόπερα “Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής” και πήραμε μια ιδέα από την επιρροή της Σουλτάνας, τον ρόλο της οποίας ενσάρκωσε η ηθοποιός Νεμπαχάτ Τσεχρέ, πρώην Μις Τουρκία και σύζυγος του σκηνοθέτη Γιλμάζ Γκιουνέϊ, που σήμερα, στα 80 της πια, και ταλαιπωρημένη στην όψη από αισθητικές επεμβάσεις, έχει πια αποτραβηχτεί.

Σήμερα, στους σύγχρονους καιρούς ευημερίας της Δημοκρατίας, σπάνια συναντά κανείς παρόμοιες καταστάσεις επιρροής και χειραγώγησης στον δημόσιο βίο, αλλά συναντά…

Μέρα τη μέρα, έρχονται στην επιφάνεια της πολιτικής ζωής της πόλης μας, συμπεριφορές νεποτισμού, με παράκαμψη θεσμικών διαδικασιών στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του Δήμου, που έγιναν γνωστές από καταγγελίες του Σωματείου Υπαλλήλων του Δήμου, “για αυθαίρετες μετακινήσεις και παράνομες τοποθετήσεις“, (διαβάστε ΕΔΩ), πρόσφατα δε και στις προμήθειες του Δήμου με δημόσια αποκάλυψη από τοπική εφημερίδα (διαβάστε σχετικά ΕΔΩ)

Συμβαδίζουν άραγε όλα αυτά, με τις σύγχρονες απαιτήσεις των καιρών ή μήπως παραπέμπουν στην ιστορία που έχει γραφτεί στις σκοτεινές κάμαρες της Οθωμανικής Αυλής, που τελικά οδήγησαν τον “Μεγάλο Ασθενή του 19ου αιώνα” στην παρακμή και στην διάλυση;

Συμπτώματα δεσποτικής συμπεριφοράς βιώσαμε και στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο, όπου η “επιτυχής επιχείρηση φίμωσης” της φωνής τοπικού μέσου που έκανε δημόσια και επώνυμη καταγγελία, κατακρίθηκε από όλες τις πλευρές, ακόμα και μέσα από την διοίκηση.

Σήμερα, στον 21ο αιώνα, η κοινωνία διαθέτει όλα τα πολιτικά εργαλεία, για να υπερασπιστεί τα δημοκρατικά της κεκτημένα. Η διαφάνεια, η ελεύθερη διατύπωση και διακίνηση ιδεών, θέσεων και απόψεων, αλλά και η τήρηση των δημοκρατικών διαδικασιών παντού, είναι αναγκαίες προϋποθέσεις για την ομαλή εξέλιξη της πολιτικής ζωής.

Θάνος Κατσώνης
Ηλιούπολη 30 Ιουνίου 2024

  • Mηχανολόγος Μηχανικός ΤΕ με επαγγελματική δραστηριότητα, μελέτες και επιβλέψεις ηλεκτρομηχανολογικών έργων αρχικά στο Τμήμα Η/Μ Μελετών της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΙΚΑ και αργότερα ως ελεύθερος επαγγελματίας, με σχετική επιχειρηματική δραστηριότητα.
  • Μέτοχος και διευθυντικό στέλεχος σε εταιρείες παραγωγής, εμπορίας και εξαγωγής τεχνικών υλικών και συσκευών θέρμανσης, κλιματισμού, ηλιακής ενέργειας και ΑΠΕ, στην Ελλάδα και υπερδεκαετή επιχειρηματική δραστηριότητα στα Βαλκάνια.
  • Σύμβουλος του Δημάρχου Γ. Χατζηδάκη, από τον Σεπτέμβριο του 2019 έως τον Νοέμβριο του 2022, με αρμοδιότητα την επεξεργασία θέσεων για σημαντικά ζητήματα και υπεύθυνος στο Γραφείο Τύπου του Δήμου Ηλιούπολης.
  • Ασχολείται με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την Τεχνολογία, την Ιστορία και τον Πολιτισμό και αρθρογραφεί τακτικά για δημοτικά, κοινωνικά και πολιτικά θέματα.
RELATED ARTICLES

Most Popular

Recent Comments

Μετάβαση στο περιεχόμενο