Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης
Η Ελίζαμπεθ (Λι) Μίλερ, ήταν από τις πρώτες γυναίκες που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ως πολεμική ανταποκρίτρια, πρωτίστως, ως φωτορεπόρτερ.
Η πορεία της, την καθιστά πρωτοπόρα, διαπρέποντας, σε έναν ανδροκρατούμενο τομέα.
Κατέγραψε τις φρικαλεότητες του πολέμου, με ωμότητα αλλά και με ανθρωπισμό.
Ήταν μια από τις πρώτες γυναίκες που φωτογράφισε – για το περιοδικό “Vogue” – μέσα από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, στο Νταχάου και στο Μπούχενβαλντ.
Οι εικόνες της, άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος έβλεπε τον πόλεμο.
Η Λι Μίλερ, συγκρίνεται με άλλες σπουδαίες προσωπικότητες της εποχής της, όπως ο Έρνεστ Χέμινγουέι.
Και οι δύο αποτύπωσαν τον πόλεμο, μέσα από τα δικά τους φίλτρα: ο Χέμινγουέι μέσω της λογοτεχνίας και η Μίλερ μέσω της φωτογραφίας.
Η βιογραφική ταινία, αφιερωμένη στην Μίλερ, σκηνοθετείται από την – επί σειρά ετών επιτυχημένη Διευθύντρια Φωτογραφίας – Έλεν Κούρας (Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού), ενώ η κορυφαία ηθοποιός, Κέιτ Γουίνσλετ κρατάει τον κεντρικό ρόλο και επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά την πολύ μεγάλη υποκριτική της δεινότητα.
Η Κούρας, ξεκινά την ταινία, τοποθετώντας σε πρώτο πλάνο, τις τρεις μεγάλες αδυναμίες της Μίλερ, λεκτικά αλλά και ουσιαστικά.
Τη φωτογραφία, το τσιγάρο και το σεξ (το τελευταίο λιγότερο).
Χρησιμοποιεί κυρίως φυσικό φωτισμό και μια ωμή αισθητική, για να αποδώσει τη σκληρότητα του πολέμου και το βάρος της πραγματικότητας, που αντιμετώπισε η Μίλερ.
Επιπλέον, η χρήση της κάμερας ιδίως οι κοντινές λήψεις, συχνά ενισχύουν την ένταση των συναισθημάτων και δίνουν έμφαση στις εσωτερικές συγκρούσεις της Λι Μίλερ, είτε στον ταραχώδη γάμο της με τον Ρόλαντ Πένροουζ, έναν Άγγλο ζωγράφο, τον οποίο υποδύεται ο Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, είτε με τον πρώην σύζυγό της, δείχνοντας τη μετάβασή της από τη ζωή της πολυτέλειας, στην τελική απόφασή της να εγκαταλείψει το Κάιρο και να επιστρέψει στην Ευρώπη.
Η Κούρας χρησιμοποιεί έντονα τις αναδρομές στο παρελθόν, ιδίως με την εξιστόρηση των γεγονότων από τη Μίλερ, σε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο (αποφυγή spoiler), που θα αποκαλυφθεί η ιδιότητά του, προς το τέλος της ταινίας.
Από την άλλη, η Αμερικανίδα σκηνοθέτις, ακολουθεί γραμμικό αφηγηματικό πλαίσιο, μιας παραδοσιακής βιογραφικής δομής, εν ολίγοις κινήθηκε μέσα σε μια ασφαλή ζώνη, χωρίς να εμπλουτίζει το ρυθμό της ταινίας με “σκηνική δράση” και κορυφώσεις, ταυτόχρονα, περιορίζοντας τις δυνατότητές της, να εξερευνήσει πλήρως την πολυπλοκότητα της ζωής, της Λι Μίλερ.
Η ταινία “Lee” προβάλλεται από την Πέμπτη 19/9 στους κινηματογράφους.