Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης
Το «A Complete Unknown» του Τζέιμς Μάνγκολντ (Walk the Line) εξερευνά την καθοριστική τετραετία στη ζωή του Μπομπ Ντίλαν, από το 1961 έως το 1965, σε μια ταραγμένη Αμερική που δοκιμάζεται από τον πόλεμο στο Βιετνάμ, την κρίση στην Κούβα και τους αγώνες για φυλετική ισότητα.

Παρότι η ταινία καταφέρνει να αναδείξει τη μουσική του Ντίλαν, η αφήγηση υστερεί στη διαμόρφωση των δευτερευόντων χαρακτήρων, περιορίζοντας τη συναισθηματική δυναμική της ιστορίας.
Η ταινία ξεκινά με τον Ντίλαν να επισκέπτεται τον άρρωστο Γούντι Γκάθρι, τον θρυλικό τραγουδοποιό της φολκ μουσικής, στο νοσοκομείο Greystone.
Η σκηνή αυτή αποτελεί έναν συγκινητικό φόρο τιμής, με τον Ντίλαν να εκφράζει τον θαυμασμό του μέσα από το τραγούδι “Song to Woody“.
Ο Πιτ Σίγκερ, ως εμβληματικός εκπρόσωπος της παραδοσιακής φολκ μουσικής, ενσαρκώνεται υποδειγματικά από τον Έντουαρντ Νόρτον.
Η ρήξη τους στο Newport Folk Festival το 1965, όπου ο Ντίλαν αποχωρεί από τον ακουστικό ήχο και περνά στον ηλεκτρικό, είναι μία από τις ισχυρές και φορτισμένες σκηνές της ταινίας, αναδεικνύοντας το πολιτιστικό και καλλιτεχνικό χάσμα της εποχής.
Οι γυναικείες φιγούρες που διαμόρφωσαν την πορεία του Ντίλαν αποδίδονται εξαιρετικά από τη Μόνικα Μπάρμπορο και την Ελ Φάνινγκ.
Η Μπάρμπορο αποτυπώνει έντονα την ένταση και τη σύνδεση της Τζόαν Μπαέζ με τον Ντίλαν, ειδικά στη σκηνή όπου τραγουδούν μαζί το “With God on Our Side“.
Αντίστοιχα, η Φάνινγκ, ως Σουζ Ροτόλο, αποδίδει με ευαισθησία την απογοήτευση και την απομόνωση της Ροτόλο, ειδικά σε στιγμές όπως εκείνη που παρακολουθεί τον Ντίλαν να γράφει στίχους, ενώ παραμένει αποξενωμένη.
Από την άλλη, η αφήγηση του Μάνγκολντ, παραλείπει να εμβαθύνει στις ιστορίες τους, περιορίζοντάς τις δύο γυναικείες παρουσίες σε συνοδευτικούς ρόλους.
Η χρήση της τηλεόρασης ως μέσο αποτύπωσης των πολιτικών και κοινωνικών γεγονότων της εποχής, είναι μια έξυπνη επιλογή, που δίνει βάθος στο ιστορικό πλαίσιο της ιστορίας.
Παράλληλα, ο Τιμοτέ Σαλαμέ ενσαρκώνει με πειστικότητα έναν μοναχικό, αντισυμβατικό Ντίλαν, αποδίδοντας τον εσωτερικό του κόσμο μέσα από την αμηχανία, την εμμονική δημιουργικότητα και τις συναυλιακές του ερμηνείες, όπως στο “Blowin’ in the Wind”.
Παρά την εξαιρετική μουσική και τις δυνατές ερμηνείες, το έργο στερείται ενός ισχυρού αφηγηματικού πυρήνα, αφήνοντας ανεκμετάλλευτες τις πλούσιες ανθρώπινες πτυχές της ζωής του Ντίλαν.
Αναγνωρίζουμε όμως, ότι παραμένει μια αξιόλογη μουσική απεικόνιση της περιόδου, που καθόρισε την μετέπειτα θριαμβευτική καριέρα του.
Η ταινία «A Complete Unknown» προβάλλεται από την Πέμπτη 23/1 στους κινηματογράφους.